dinsdag 29 juni 2010

Blok 4, 3e jaar, 'I am what I am'





Blok 4, 3e jaar

Aan de hand van fotografie, video, schilderen en performance, onderzoek ik binnen het proces hoe ik me als kunstenaar verhoud tot de wereld om mij heen. Niet alleen mijn directe omgeving en de maatschappij, maar ook tijdsbeleving, plaatsing heden en verleden zijn belangrijke fascinaties voor mij.
De samenhang tussen, vorm, specifiek kleurgebruik, vaak artificiele materialen en de handeling, zijn kenmerkend voor mijn werk.
Binnen de veelheid aan autonome beelden die tijdens het proces tot stand komen, zoek ik naar verbanden en betekenis.

In dit blok heb ik me onder andere de vraag gesteld; 'wat betekent het nu om naast moeder ook kunstenaar te zijn?' Ik heb mijn gezin in mijn werk betrokken, juist op een moment dat zij zich kunnen afvragen is dit nu mijn moeder c.q echtgenoot of is dit een kunstenaar.
Ik heb mijn kunstboeken geseald en op een karretje geplaatst. Mijn wereld blijft zo bij elkaar en is makkelijk mee te nemen!
Ik heb gekozen voor de foto die dit ook aan de buitenwereld toont.
De afbeelding waarop ikzelf een ballon opblaas is een videostill.
Het is een universeler beeld, dat gaat over twijfels en angst die er bij ieder mens bestaan.
Bij het gekleurde blok ben ik op zoek naar spanning tussen de geordende geometrische patronen en organische vormen. De lak die ik gebruik heb, is nauwelijks stuurbaar wanneer je deze op de vlakken giet.